Kirjoittaja Aihe: Voisiko joku selittää minulle tämän  (Luettu 2275 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ivanka

• Costarider
  • Hero Member
  • ★★★★★★★★
    • Tšupukka
Voisiko joku selittää minulle tämän
« : Marraskuu 09, 2007, 17:47:58 »
Mitä tarkoittaa jos sanotaan  näin
Polttoainejärjestelmä: Suihkutus
Mitä muita järjestelmiä voi olla tai onko niitä ? (moottoripyörissä)
Voisiko joku rautalangasta vääntää tämän minulle, olisin kiitollinen.
återvinn Ivanka, spara naturen

Poissa Kari

• FLHTCU Custom - EVO rules!
  • Founding Member
  • Hero Member
  • Life is a Road Trip - where are you riding it?
    • VIP
Re: Voisiko joku selittää minulle tämän
« Vastaus #1 : Marraskuu 09, 2007, 18:02:10 »
Moottori tarvitsee polttoainetta jotta se käy ja kukkuu... polttoaine voidaan siirtää moottoriin kahdella eri periaatteellisella tavalla:

• Ruiskutetaan sisään suuttimen kautta
  • Imetään sisään kaasarin kautta

Siitä sitten vaan kukin valitsemaan mieleisensä... jotkut vannoo ruiskuttelun, jotkut imun nimeen. Lopputulos on kummassakin sama; neste suihkuaa pimeään reikään ja tekee sielä tehtävänsä!

Siis minä vaan vastasin kun kerran kysyttiin!  ;D
"Never argue with an idiot, onlookers may not be able to tell the difference"
-- Mark Twain

Poissa Ivanka

• Costarider
  • Hero Member
  • ★★★★★★★★
    • Tšupukka
« Vastaus #2 : Marraskuu 09, 2007, 18:12:54 »
No kumpaa tapaa sinä käytät, voiko sen siis valita ?

Minä olen jotenkin ymmärtänyt että tämä polttoaineen suihkutus mahdollisuus on joku uudistus HD:ssä ?

Poissa HOT

• Administrator
  • Hero Member
  • Grrrhhhh
« Vastaus #3 : Marraskuu 10, 2007, 01:03:45 »
Vanhoissa pyörissä on yleensä kaasari, mikä on perinteisen tekniikan riemuvoitto. Itselläni on kaasariversio ja moni todellinen HD-mies vannoo edelleen kaasarin nimeen.

Vrodia ei ole koskaan saanutkaan muuna kuin ruiskuversiona, mutta muita HD-malleja oli vielä jokunen vuosi sitten saatavilla sekä että.

Ruiskua toki voi pitää nykyaikaisempana, koska seos ruiskutetaan ja seosuhde määritellään elektroniikan avulla. Elektroniikasta on etua mm. siinä, että seos saadaan sopivaksi korkeuseroista huolimatta eli kun ajetaan vuoristossa seos on automaatisesti laihempi. Mun kaasariversio on aina hiukan vaikeuksissa vuoristossa, kun ohut ilma aiheuttaa liian rikkaan seoksen ja tehot hipuu. Toki ruiskutekniikalla päästään myös hieman parempaan polttoainetalouteen ja saasteetkin vähenee....

Jos ruiskuun taasen tulee pulmia reissussa, matakanteko tössää siihen. Kaasariversiota osaa suurin osa räpelöidä.

Kaasariversiota viritetään mm. suuttimia vaihtelemalla, ilmamäärää lisäämällä jne. Ruiskumiehet taasen puuhavat mappinsa kanssa eli yrittävät mm. racetunerin avulla muuttaa alkuperäisiä HD:n ruiskuohjelmia mieleisekseen.

Poissa Ivanka

• Costarider
  • Hero Member
  • ★★★★★★★★
    • Tšupukka
« Vastaus #4 : Marraskuu 10, 2007, 15:55:32 »
Kiitos Karille ja varsinkin Hotille seikkaperäisestä vastauksesta.
Kiinnostuin varsinkin tuosta huomautuksestasi jossa sanot (Hot) että: ”saasteetkin vähenee…”

Aloin oikein vakavasti tutkimaan asiaa ja sen tiimoilta paljastui seuraavaa.

Vuonna 2007 EU:n alueella tulee voimaan katalysaattoripakko myös moottoripyörille. Se tietää käytännössä perinteisten kaasuttimien häviämistä, sillä vain polttoaineen ruiskutus mahdollistaa päästörajojen saavuttamisen.

Seuraava kysymys onkin, että jos nyt ostan ns. kaasari version, ja se muutettaisiin ruiskuversioksi,
miten se konkreettisesti tapahtuu ja mitä vaikutuksia sillä olisi pyörääni muuten ?
Vaikkapa pakoputkiin ?
 Nauraminen kielletty !
En minä muuten opi jos en kysy.  :-[

Poissa blues

• alumiiniputken kuljettaja
  • Costarider
  • Hero Member
« Vastaus #5 : Marraskuu 10, 2007, 18:35:07 »
Nailla vanhoilla kaasarimalleilla saat ajella niinkuin ennenkin. Laki koskee uusi rekisterointeja. Joten ala anna kenenkaan menna ropeloimaan pakoputkeasi moisen syyn varjolla.
"Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and proclaiming loudly----WOW----What a ride!"

Poissa Kari

• FLHTCU Custom - EVO rules!
  • Founding Member
  • Hero Member
  • Life is a Road Trip - where are you riding it?
    • VIP
« Vastaus #6 : Marraskuu 10, 2007, 19:25:39 »
Olkoon ruiskusysteemit (ainakin periaatteessa) vaikka kuinka "luontoystävällisiä" tahansa, niin ne ovat kuitenkin oleellisesti vikaherkempiä kuin perinteisellä kaasarilla varustetut koneet. Erityisesti vikaherkkyys rupeaa ilmenemään kilometrien ja ajan myötä ja ongelmat alkavat. Kaasarivehkeet ovat suurinpiirtein "pomminvarmoja" eikä niihin voi tulla käytännössä juurikaan mitään vikoja. Itselläni on kaasariversio ja se on hyvä asia.

Se ei siis paljon reissun päällä lämmitä, jos hienoon ruiskusysteemiin tulee vikaa... matkanteko loppuu käytännössä siihen paikkaan ja kuten HOT tuossa totesi, hinuri paikalle, mopo sinne lavalle ja korjaamoon.
"Never argue with an idiot, onlookers may not be able to tell the difference"
-- Mark Twain

Poissa Ivanka

• Costarider
  • Hero Member
  • ★★★★★★★★
    • Tšupukka
« Vastaus #7 : Marraskuu 11, 2007, 19:48:16 »
Kaasariversiota viritetään mm. suuttimia vaihtelemalla, ilmamäärää lisäämällä jne. Ruiskumiehet taasen puuhavat mappinsa kanssa eli yrittävät mm. racetunerin avulla muuttaa alkuperäisiä HD:n ruiskuohjelmia mieleisekseen.

Tarkoittaako tämä nyt sitä, että Hurlei Durleihin tulee omituisia lisähärveleitä tämän ruiskutusjärjestelmän myötä  ???
Lueskelin Amerikan poikien sivuilta, että pyörään kytketään pienikokoinen microprosessori. (omaan johtosarjaan)
Etupaneelista sitten säädellään ja viritellään namikoiden avulla.
Mikäli kuitenkin oikein asian ymmärsin tähän microprosessoriin imuroidaan netistä tiedostoja ?
Eli nää on kai niitä ”mappeja” joista puhut ?
Mapit sitten siirretään tietokoneen avulla suoraan siihen micropeehen….johan tässä nyt alkaa olla ikävä vanhoja hyviä aikoja……olenko siis ymmärtänyt asian oikein vai sinnepäin. ::)

Poissa HOT

• Administrator
  • Hero Member
  • Grrrhhhh
« Vastaus #8 : Marraskuu 12, 2007, 11:47:59 »
Oikein ymmärsit mapit. Ne määrittävät oikean seosuhteen ja seosmäärän kullakin kierrosluvulla optimaaliseksi; toki rippuen siitä haluatko enemmän vääntävän koneen vai tehoja lisää. Mapilla voit periaatteessa saada vääntökäyrän haluamaksesi. Verkosta löytyy valmiita mappeja tilanteisiin, jossa virität Härley Därleytä vaikkapa vaihtamalla alkuperäisten tilalle uudet pakoputket.

Itselläni ei ole koskaan ollut ruiskuversiota, mutta periatteessa siinä tankin alla on elektroniikkaa ja erotat ruiskuversion helposti kaasariversiosta myös siten, että ruiskusta puuttuu ryyppy - ja taitaa puuttua varatankkikin, mikä liene korvattu varoitusvalolla?

Racetuner on yksi tapa muuttaa mappia eli sen avulla mappi saadaan sisään ja taitaapa se kerätä infoakin ajotapahtumista, jotka bittinikkari sitten saa analysoitavakseen. Toki kirjoitan Racetunerista, vaikka en ole sellaista koskaan nähnytkään.

Poissa Ivanka

• Costarider
  • Hero Member
  • ★★★★★★★★
    • Tšupukka
« Vastaus #9 : Marraskuu 12, 2007, 20:25:01 »
Kiitos taas vastauksista nyt ymmärrän jo jonkun verran asiasta.
Löysin myös netistä loistavan kirjoituksen asian tiimoilta ja vielä mukavalla kuvituksella. ;D
Varsinkin se kuva on ihan ässä missä ne kaksi HD "Jarmoa" katsoo kaihoten vanhojen pyörien kuvia.
Laitanpa linkin tähän niitä varten jota asia kiinostaa.
Ihan kaikkea en silti ymmärrä mutta kyllä se viesti alkaa pikkuhiljaa menemään kalloon.

http://www.thunder-max.com/Support/EFIInformation/Articles/MysteryArticle.aspx