Kirjoittaja Aihe: Tarkkailkaa raisereita!  (Luettu 6651 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kari

• FLHTCU Custom - EVO rules!
  • Rider In Peace
  • Hero Member
  • Life is a Road Trip - how are you riding it?
    • VIP
Tarkkailkaa raisereita!
« : Syyskuu 29, 2011, 15:15:08 »
Päästelin tyytyväisenä motaria pikkumustallani ja stonga rupesi vaikuttamaan hieman huteralta - ja ajo sen mukaiselta. Myöhemmin huomasin toispuoleista epänormaalia liikerataa stongassa, mutta ajattelin sen johtuvan hajonneesta kumipuslasta. Raisereiden pultitkin olivat paikallaan, enkä silloin huomannut mitään erityistä. Tutkimme FatBoyHarrin kanssa tilannette hieman tarkemmin, ja Harri onneksi huomasi murtuman toisessa raiserissa. Ensiapuna muutama tukeva nippuside toimi hyvin ja varmisti stongan pysymisen kolosessaan ja matka pääsi kohtuullisesti jatkumaan.

Purin raiserit juuri äsken irti pyörästä, ja irtipoikkihan toinen niistä sinkkivaluista näytti olevan. Nippusiteet olivat siis tarpeeseen!  ;D

Tarinan opetus:

1.) Tarkkailkaa raisereittenne kuntoa - erityisesti jos on kyseessä apinakiikku kuten minulla (korkean stongan vääntävät momentit ovat iso rasite erityisesti valetuille raisereille)
2.) Pitäkää mukana monenkokoisia nippusiteitä, niillä saa tien päällä ihmeitä aikaan.

Sain Andrusilta hänen vanhat raiserinsa, kiitos, mutta eivät käy fillariini... olisko kenelläkään sattumoisin kuvan tyyppisiä (tai sovellettavia) raisereita rojulaatikossa? (ei tarvi olla korotuksia, stongassa on 17 tuumaa korkeutta omasta takaa!  8)
"...Jos suomessa juodaankin jokunen Koskenkorva liikaa, on siihen hyvä syy: paljon muuta tekemistä ei löydy..."
-- Linus Torvalds

Poissa HOT

• Administrator
  • Hero Member
  • Grrrhhhh
Vs: Tarkkailkaa raisereita!
« Vastaus #1 : Syyskuu 30, 2011, 00:50:00 »
Vielähän toinen on ehjä ja toiseen vaan sinidarraa ja jeesusteippiä päälle.....

Vaan heppasen näköiset ovat olleet jo alunperin apinakiikkukäyttöön. Suositan pari astetta jykevämpää kamaa tilalle.

Poissa Lauri

• Costarider
  • Jr. Member
« Vastaus #2 : Syyskuu 30, 2011, 09:29:38 »
Onneks ei sattunu mitään.
Samalla ku laitat uudet raisersit niin laitappa se stonga tukevasti kiinni.

Poissa Kari

• Rider In Peace
  • Hero Member
    • VIP
« Vastaus #3 : Syyskuu 30, 2011, 17:38:09 »
...
Samalla ku laitat uudet raisersit niin laitappa se stonga tukevasti kiinni.

Jees, kiinni tulee! ...niille ketkä ei tiedä tarinan taustoja, niin se tässä kerrottakoon; raiserit nimittäin on jenkkimittaiselle tuuman stongalle, mutta mun apinakiikku on enkuista ostettu 25 mm:n putkesta väännetty malli. Ja vaikkei ero ole kuin vaivaiset 4/10 milliä, niin raisereiden kiristysvara ei riitä täysin tukevaan kiinnitykseen. Pitää näyttää hieman rälläkkää, niin johan kiristyy!
"...Jos suomessa juodaankin jokunen Koskenkorva liikaa, on siihen hyvä syy: paljon muuta tekemistä ei löydy..."
-- Linus Torvalds

Poissa Supo

• Costarider
  • Jr. Member
« Vastaus #4 : Syyskuu 30, 2011, 19:31:45 »
OHO  :o, hyvä ettei käynyt kuinkaan. Tulee ylimääräistä ohjelmaa kun riseri tolleen hajoaa.
Muistaakseni mulla on hyllyssä tollaset uudet, ylimääräiset,  tarkistan jos samantyylisiä haluat.

Poissa Kari

• Rider In Peace
  • Hero Member
    • VIP
« Vastaus #5 : Lokakuu 02, 2011, 22:24:22 »
...Muistaakseni mulla on hyllyssä tollaset uudet, ylimääräiset,  tarkistan jos samantyylisiä haluat.

Löytykö?
-- Linus Torvalds

Poissa Supo

• Costarider
  • Jr. Member
« Vastaus #6 : Lokakuu 03, 2011, 15:06:58 »
Moi !
Kyllä tällaiset löytyy. Tulevat matkalaukussa Fuengirolaan 13.10 jos haluat.
Maksoin näistä 50, sillä ne saa Paseolta.
Terveisiii !

Poissa Kari

• Rider In Peace
  • Hero Member
    • VIP
« Vastaus #7 : Lokakuu 03, 2011, 17:05:29 »
Jees, kaupat tais tulla, mutta pitää kuitenkin ensin varmistaa, että raiserit on tuuman (tai 25mm) paksuiselle stongalle - ja onko mukana kolmiopalan läpi tulevat kiinnityspultit? (noissa mun rotoissa raisereissa kiinnityspultit on erilaiset ja tulee taisereiden läpi ylhäältä alas, noissa sun päinvastoin. Mutta jos on oikeat pultit, niin homma hoituu)
-- Linus Torvalds

Poissa Supo

• Costarider
  • Jr. Member
« Vastaus #8 : Lokakuu 03, 2011, 17:44:45 »
Moi !
Raiserit on 1" korkuiset, 1" stongalle, kiinnityspultiti tulevat läpi raisereista, on samanlaiset kun nuo sun vanhat.
Tota ajan patinaa ei näihin kyllä saa kun ajamalla. Mutta sultahan se kyllä käy  ;) .  Katon onko mulla myös uudet
kiinnityspultit.

Poissa Kari

• Rider In Peace
  • Hero Member
    • VIP
« Vastaus #9 : Lokakuu 03, 2011, 21:53:27 »
Loistavaa, jos pulttisysteemikin on samanlainen... nuo mun pultit on 1/2 tuuman paksuisia ja pituutta noin 4 tuumaa (kierreosan pituus noin 1.5 tuumaa). Jos niillä pärjää, niin hyvin kelpaa - varsinkin kun jäävät sinne raisereiden sisään piiloon.

Tässähän pääsee kohta taas ajelemaan!  8)
-- Linus Torvalds

Poissa Supo

• Costarider
  • Jr. Member
« Vastaus #10 : Lokakuu 04, 2011, 08:27:41 »
Moi !
Ok, vävynkokelas laitetaan kameliksi ja raisersit kohti aurinkorannikkoa. Laita mulle sun numero niin tyttäreni Janica
voi soittaa tai laittaa sulle viestin kun raiserit on siellä. Janica voi viedä ne myös Annelle jos et itse jouda hakemaan.

Poissa Kari

• Rider In Peace
  • Hero Member
    • VIP
« Vastaus #11 : Lokakuu 04, 2011, 08:54:32 »
Loistavaa, thanks!  ;D ...mun numero on kuusi ysi kaksi, ysi seiska kasi, seiska viis kaks (ja Annen luokse jättäminenkin käy, jos mua ei saa kiinni, saatan olla välillä reissussa)
-- Linus Torvalds

Poissa Supo

• Costarider
  • Jr. Member
« Vastaus #12 : Lokakuu 04, 2011, 13:43:02 »
OK, laitetaan tulemaan !

Poissa HOT

• Administrator
  • Hero Member
  • Grrrhhhh
« Vastaus #13 : Lokakuu 04, 2011, 19:09:48 »
Nyt selvis, mikä on nettikauppa  ;D

Saas vielä hähdä, miten fyffe vaihtaa omistajaa foorumissa?  ::)

.... ja jos joku menee pieleen, reklamaatio netissä ja palautus - heh heh!

Karilla oli riserit paskana, mulla on ollut kax er kertoo poikki swingin pultit, jotka pitää takalokaria ja penkkiä kiinni. Jos ja jos... Karin etupyörä olisi tehnyt zik zakkia ja mun perse olisi ollut takapyörää vasten (ja mahdollinen takamatkustaja asfaltti-ihottumalla)... Vaan nyt on kaksi kovuusluokkaa kovemmat konepultit - saattavat jo kestää... vasta toisella kerralla hankin paremmat pultit. Olen vahvasti sitä mieltä, että myös Karin kohdalla voi tulla tuplavahinko; ape + heikot riserit eivät vaan kestä yhdessä tätä kauhiaa motoelämää... funtsii nimimerkki "zik zak kammonen".

Poissa Supo

• Costarider
  • Jr. Member
« Vastaus #14 : Lokakuu 05, 2011, 07:49:39 »
Moi !
Kari, onko sulla värinänvaimennus kumit ylä t-kappaleessa ?  Yks hyvä konsti vähentää stongaan
tulevaa värinää on laittaa painot stongan sisään ( päihin ). Niitä on valmiina vauhtikaupassa, me ollaan joskus valettu lyijystä sellaset. Hyvin on pelittänyt.

Poissa Tommi

• Costarider
  • Jr. Member
« Vastaus #15 : Lokakuu 05, 2011, 09:13:57 »
Silloin kun käyttää apeja, niin t-kappaleiden vaimennuskumit kantsii vaihtaa kovasta muovista tehtyihin holkkeihin... ei heilu sarvet niin paljon.... parempi ajaa, enkä itse huomannut, että tärisis sen enenmpää....

Poissa blues

• alumiiniputken kuljettaja evp.
  • Costarider
  • Hero Member
« Vastaus #16 : Lokakuu 05, 2011, 09:47:15 »
Karilla oli kylla erinomaisen "joustava" kiinnitys. Eli tuskin apesta johtuvia voimia valittyi kovinkaan paljon kun tanko itse oli ns.heiluvaista mallia.

Tuo riser ei kylla  kuvassa niin kovinkaan vahvalta nayta ja onhan se mahdollista etta vika olisi tullut jo valu vaiheessa. Toivotaan ettei tulevaisuudessa tule vastaavia ongelmia ja jaa ukolle tanko kateen kun mopo aloittaa omat zik zak liikkeet.

No, pois turha arkkuus ...eihan arka mies ei saa kaunista vaimoa...   ;D
Vallankumouksia aloitetaan ja kapinoita kukistetaan

Poissa Kari

• Rider In Peace
  • Hero Member
    • VIP
« Vastaus #17 : Lokakuu 05, 2011, 12:17:32 »
Joo, mulla on rojulaatikossa apen kanssa tilatut "värinänestoklunssit" (messinkiä) mutta jätin laittamatta kun ei sen kummemmin tärinä ole haitannut (on kumit raisereiden kiinnitysholkeissa) ...nyt varmaan "joustaminen" laimenee oleellisesti, kun tulee ehjät raiserit  8)

(kieltämättä ajelussa katkenneella raiserilla oli oma fiiliksensä... erityisesti koska muitakin joustavia elementtejä oli meikäläisen tapauksessa niin paljon, että kun laskee kaikki yhteen, ajaminen ole välillä hieman haasteellista!)
-- Linus Torvalds

Poissa Supo

• Costarider
  • Jr. Member
« Vastaus #18 : Lokakuu 11, 2011, 14:15:04 »
Ahoi !
Niitä kiinnityspultteja ei multa löytynyt. Jos vanhoissa on kierteet kunnossa eikä ole taipuneet niin käytä niitä. Uudet mutterit (nylock) voisit hommata.
Raiserit tulee torstaina.
Terveisii !

Poissa Kari

• Rider In Peace
  • Hero Member
    • VIP
« Vastaus #19 : Lokakuu 11, 2011, 19:21:47 »
...Niitä kiinnityspultteja ei multa löytynyt. Jos vanhoissa on kierteet kunnossa eikä ole taipuneet niin käytä niitä. Uudet mutterit (nylock) voisit hommata.
Raiserit tulee torstaina...

Vanhat pultit ja mutterit näyttää olevan tarkassakin tarkastelussa hyvät. Kohta taas baanalla! :D
-- Linus Torvalds

Poissa Kari

• Rider In Peace
  • Hero Member
    • VIP
« Vastaus #20 : Lokakuu 20, 2011, 08:56:39 »
Onpa taas mukava päästellä, kun on stonga kiinni oikein kahdella pultilla!  ;D ...lämpimät kiitokset SUPO:lle ja taustajoukoille uusien raisereiden toimituksesta  :)
-- Linus Torvalds