Kirjoittaja Aihe: Latausongelmat  (Luettu 4729 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tommi

  • Costarider
  • Jr. Member
  • ****
  • Viestejä: 369
Latausongelmat
« : Lokakuu 18, 2012, 11:09:19 »
Olen nyt tapellut 3 vuotta shopperin käynnistys ja latausongelmien kanssa.
Eikä lopullista ratkaisua ole vielä kukaan keksinyt.
Pyörässä on tehokas S&S, 117 moottori. Lähes 140 heppaa. Puristuksia siis löytyy. Koneessa on puolipuristimet, joka helpottaa starttausta.
Jänityksen tasaaja ja akku on uusia.

Luulimme, että ongelmat ratkeaa sillä kun Supo hommasi tehokkaamman startin.
Sillä kone lähtee hyvin käyntiin, mutta tuntuu siltä että akku ei lataannu vaikka lataus on mitattu ja on OK.

Tietääkö kukaan hyvää volttimittaria, jonka näytön voisi asentaa vaikka stongaan ja siitä näkisi akun latauksen ja latauksen ajon aikana?


Malagan HD:lla oli joku Kuryuan-mittari, hinta 60 €+IVA.


Hyviä neuvoja otetaan vastaan...

Poissa Kari

  • FLHTCU Custom - EVO rules!
  • Rider In Peace
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1574
  • Life is a Road Trip - how are you riding it?
    • VIP
Vs: Latausongelmat
« Vastaus #1 : Lokakuu 18, 2012, 13:58:18 »
Voisko olla maadoitusongelmia? (mulla oli aikoinaan Corvetessa jatkuvia maadoituksesta johtuvia ongelmia sähköjen kanssa... ei tarvii kovin paljoa olla jonkun piuhan liitoksen hapettunut, niin sähkö ei kulje riittävästi)
"...Jos suomessa juodaankin jokunen Koskenkorva liikaa, on siihen hyvä syy: paljon muuta tekemistä ei löydy..."
-- Linus Torvalds

Poissa HOT

  • Administrator
  • Hero Member
  • ******
  • Viestejä: 1311
  • Grrrhhhh
Vs: Latausongelmat
« Vastaus #2 : Lokakuu 18, 2012, 20:12:22 »
Mulla taitaa olla tuo samainen 117 S&S moottori ja puolipuristimet. Mullakin on uusi jännitteensäädin kun entinen otti ja kuoli elokuussa.... RIP

Samoin tuota akun ajoittaista heikkoutta on havaittavissa... ja voihan se kohta olla finaalissa, mutta Ctek on tehnyt siitä vielä toimivan.

Mulla on yksinkertainen ratkaisu pulmaan: jokaisen ajon jälkeen jätän moton Ctek MXS 5.0:n huomaan. Tuo lienee markkinoiden paras laturi motolle. Kun lähden ajoon, akun jännite näyttää heti  latauksen jälkeen 13,3V – se tosin laskee nopeasti 12,8 V:iin, mikä on täyden geeliakun jännite (11,5V=tyhjä ja 12,3V on 50%). Kun kone on lämmin, starttaus tapahtuu helpommin.

Jännitteensäätimen tulee ladata akkuasi n. 14,2 V:lla. Jos jännite nousee yli 14,5 V, pilaa akun ja jos on kovin alhainen (12,4 V tai alle), jännitteensäätimesi on sökö eikä lataa. Eli mittaa akun napojen väli, kun kone käy hieman tyhjäkäyntiä suuremmilla kierroksilla. Jos jännitteet eivät ole kohdalla, katso ensin, onko säädin kunnolla rungossa kiinni – erillistä maajohtoa ei ole.

Jos edellinen ei auttanut, voit vielä tarkistaa itse jännitteensäätimen ja muut vuodot:
1. Battery+ ja maa: yli 2 Mohm (hyvä yleistesti kaikille virtavuodoille)
2. B+ ja Pin1 tai B+ ja Pin2: yli 1 Mohm
3. Pin1 ja Pin2: yli 1 Mohm
Jos jokin edellisistä mittauksista pettää, joko säädin on sökö tai jossain on ylimääräisiä vuotoja.

Jouduin selvittelemään jännitteensäätimiä, kun Big Dogiini ei enää saa 40A kaksivaihesäädintä mistään. Jouduin laittamaan hieman alamittaisen 32A säätimen, mutta toimii silläkin. Uusissa isoimmissa Harrikoissa on kolmivaihesäätimet. Minun tapauksessani oli oleellista, että säädin on ”series type” eikä ”shunt type”. En tiedä takkoja eroja, mutta jälkimmäinen on yleinen vanhemmissa mopoissa. Myyjät eivät osanneet kertoa säätimiensä tyyppiä eli piti vain hinnan perusteella arvata oikea; ”series type” on tuplahintainen ja ilmeisesti hieman älykkäämpi siinä, mitä tehdään kun akku on jo täydessä latingissa. Mikä jännitteensäädin sulla on?

Paavo mainitsi baarilla yhden minulle uuden kikan helpottaa korkeapuristeisen moottorin käynnistystä: vaihda starttimoottorin vetopyörästöä, jolloin startti jaksaa vääntää paremmin. Kysy Paavolta tarkemmat ohjeet – lienee edullinen modaus.

Poissa Tommi

  • Costarider
  • Jr. Member
  • ****
  • Viestejä: 369
Vs: Latausongelmat
« Vastaus #3 : Lokakuu 19, 2012, 20:57:33 »
Iso kiitos vinkeistä.

Kävin hakemassa rautakaupasta yleismittarin (hinta 6 €) ja se näyttää 12,7 V akun navoista tunnin ajon jälkeen.
Mittarissa sama luku käynnissä tai ilman eli lataus ei toimi.

Pitääpä alkaa selvittämään missä vika.

Ei ole ikinä kiinnostanut nämä sähköhommat ja siksi en ymmärtänyt kaikkia noita Hotin testejä, mutta jutellaan huomenna baarilla lisää. Onhan meillä tietävää porukkaa täällä, jolta saa apua... ;)

Olisi tosiaan hyvä osata tarkastaa tämmöset pikkuasiat kuten jännitteensäädin ja vuodot ihan itse.  Koptereissa kun nuo sähköt on tehty vähän niin ja näin...

Huomenna käynnistyskaapelit reppuun ja baanalle  ;D

Poissa HOT

  • Administrator
  • Hero Member
  • ******
  • Viestejä: 1311
  • Grrrhhhh
Vs: Latausongelmat
« Vastaus #4 : Lokakuu 20, 2012, 07:11:39 »
Hieman taustaa... koetin arvata laturi- ja säädintyyppiäsi...

Motolatureita on periaatteessa kolmea tyyppiä: tasavirtalaturi ja kahdenlaisia vaihtovirtalatureita (kaksi- tai kolmivaihe). Educated guess kohdallasi on, että kyseessä on kaksivaihevaihtovirtalaturi.

Laturi työntää jopa 50V jännitteen ja virtaa tapauksessasi n. 32A maksimissaan eli pienen keittolevyn verran tehoa tarvittaessa! Tämä pitää muuntaa 14,2 tasajännitteeksi eli säätimen pitää tapauksessasi myös tasasuunnata virta ja laskea jännitettä.

Virta tulee laturilta moottorisi alareunassa olevan kaksijohtimisen liittimen kautta säätimelle. Noita liitintyyppejä on motoille kymmenkunta. Eli mainitsemani Pin1 ja Pin2 ovat nuo liittimen karvat. (Kolmivaihdelaturissa tietenkin kolme karvaa.)

Sopivaksi säädetyn virran maa lähtee akulle säätimen ja moton runkoa myöten. Voit tarkistaa tämän tärkeän liitoksen kunnon säätimen rungon ja moton rungon välisellä vastusmittauksella eli pitäisi olla lähes nolla. Plussa on viety akulle johdolla ja jos motosi on rakennettu oikein, se plussakarva menee circuit breakerin (eräänlainen automaattisulake) kautta akulle. Tuo sulake estää akun ja elektroniikan tuhon, jos säädin pettää. Oletko varma, että tuo sulake ei ole lauennut? Se löytynee jostain akun läheltä ja sen kyljessä on painonappi, mikä on saattanut nousta ylös? Koska sun pyörä on rakennettu "tyhjästä", siinä plussajohtimessa voi toki olla myös ihan tavallinen sulake?

Edellisen viestin B+ tarkoitti akun plussanapaa.

Poissa Tommi

  • Costarider
  • Jr. Member
  • ****
  • Viestejä: 369
Vs: Latausongelmat
« Vastaus #5 : Lokakuu 21, 2012, 19:38:53 »
Juu, Säädin oli sökönä.
Hotti mittaili mopon eilen baarilla. Kiitos sähköoppitunnista  ;)

Viikonlopun pystyin silti ajelemaan ilman latausta  ;D

Saas nähdä kestääkö seuraava säädin paremmin!!


Poissa HOT

  • Administrator
  • Hero Member
  • ******
  • Viestejä: 1311
  • Grrrhhhh
Vs: Latausongelmat
« Vastaus #6 : Lokakuu 22, 2012, 00:02:50 »
Cycle Electric CE-320 tai CE320L saattaisi käydä myös sulle ja liittimesi on heidän "G". Itse päädyin tähän googgeloituani muiden kokemuksia.

http://www.cycleelectricinc.com/

Poissa Kari

  • FLHTCU Custom - EVO rules!
  • Rider In Peace
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1574
  • Life is a Road Trip - how are you riding it?
    • VIP
Vs: Latausongelmat
« Vastaus #7 : Lokakuu 22, 2012, 09:39:37 »
Jos säädin on poksahtanut, lienee kaksi mahdollisuutta: 1.) lataus ei toimi ollenkaan tai 2.) lataus kyllä toimii, mutta melkoisella ylijännitteellä.

Kuten tuosta HOT:n ohjeesta kävi hyvin selville, jännitemittarilla nuo asiat selviävät helposti, mutta jos mittaria ei ole käytössä esim. reissun päällä ollessa, antaa vaikkapa ajovalon kirkkaus (tai himmeys) ainakin karkeita viitteitä tilanteesta. Jos ajovalopolsia tai muita sähkölaitteita "kärähtelee" jatkuvasti, on syytä epäillä jännitteensäätäjän vioittumista.

Oman kokemukseni mukaan jopa yksi uudehko akku räjähti FatBoyssa perseen alla nimenomaan vioittuneen jännitteensäätimen takia. Akku yksinkertaisesti siis halkesi ajon aikana räjähtäen!
"...Jos suomessa juodaankin jokunen Koskenkorva liikaa, on siihen hyvä syy: paljon muuta tekemistä ei löydy..."
-- Linus Torvalds

Poissa HOT

  • Administrator
  • Hero Member
  • ******
  • Viestejä: 1311
  • Grrrhhhh
Vs: Latausongelmat
« Vastaus #8 : Lokakuu 22, 2012, 10:19:55 »
Kari,

Juuri mainitsemastasi syystä jännitteensäätimeltä akkuun vievässä plussakarvassa pitäisi olla jonkinlainen suoja. Mun motossa on sellainen (40A), mutta Tommin pyörästä suoja puuttuu - voisit hankkia ja varmaankin 32A olisi sopiva koko, jos hankit CE-320 säätimen... Taitaa olla yleinen pulma rakennetuissa mopoissa? Mopo kun toimii ilman sitäkin, kunnes....

Laurilla oli muistaakseni akunpoksahduspulma suomireissulla - onkohan Laurinkaan mopossa suojaa? Epäilen, että ei.... Pienellä rahallla saisi mukavaa turvaa....

Jännitteensäädin taitaa olla kulutustavaraa ja hajoaa turhan usein. Ne ovat usein kiinalaista halpatuotantoa. Uuden hankinnassa saattaisi olla järkevää ostaa hieman parempi; halpamalli maksaa about 80-100€ ja kunnollinen 150-200€.... Cycle Electricin säätimet on tehty USAssa...

Poissa Tommi

  • Costarider
  • Jr. Member
  • ****
  • Viestejä: 369
Vs: Latausongelmat
« Vastaus #9 : Marraskuu 12, 2012, 20:22:07 »
Kyllä mun sopperissa on tämmönen suoja ennen akkua. Se on samanlainen harmaa pieni boxi joka löytyy kai kaikista harrikoistakin.
Siinä ei ole mitään nappia joka pomppaa ylös. Kun se kärähtää, niin mun mopo ei kuulemma lähde edes käyntiin eikä valot toimi.

Laturilta mitattiin jopa 60V kun vähän kaasuttaa. Too Wheelsin Jordin mukaan se on liikaa ja syy siihen että jännitteensäädin menee rikki.
Hänen mukaansa kannattaa ostaa uusi laturi ja säädin.


Poissa HOT

  • Administrator
  • Hero Member
  • ******
  • Viestejä: 1311
  • Grrrhhhh
Vs: Latausongelmat
« Vastaus #10 : Marraskuu 13, 2012, 02:25:43 »
Hmm.... ei tuo 60V välttämättä ole liian paljon - enemmänkin normaali! Se rippuu laturin tyypistä eli jos on esim. 22A single phase, jo 3000 rpm tuo 72V.... revi siitä.
Katso: http://www.cycleelectricinc.com/

Tietääkö Jordi, minkätyyppinen laturi sulla on? Toki se on yksivaihe vaihtovirta, mutta mikä ampperimäärä?
Vai haluaako myydä sulle myös laturin?

Itse laittaisin ihan kiltisti uuden laadukkaan jännitteensäätimen ja se kyllä kestää 60V ja enemmänkin!

Poissa Kari

  • FLHTCU Custom - EVO rules!
  • Rider In Peace
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1574
  • Life is a Road Trip - how are you riding it?
    • VIP
Vs: Latausongelmat
« Vastaus #11 : Marraskuu 13, 2012, 10:25:24 »
Vaikuttaa tosiaankin surkealta jännittensäätimeltä. Mullakin meni niitä Fätärissä peräjälkeen, kun eräs joidenkin tuntema Argentiinalainen asentaja möi kovaan hintaan omia halpislelujaan. Siinä räjähti yksi akkukin. Homma rupes pelittämään vasta sitten, kun Soto vaihtoi jonkun paremman säätimen hyllystään.
"...Jos suomessa juodaankin jokunen Koskenkorva liikaa, on siihen hyvä syy: paljon muuta tekemistä ei löydy..."
-- Linus Torvalds

Poissa Tommi

  • Costarider
  • Jr. Member
  • ****
  • Viestejä: 369
Vs: Latausongelmat
« Vastaus #12 : Marraskuu 13, 2012, 17:27:03 »
Supo oli myös sitä mieltä, että 50-60 volttia laturista ei ole paha.
Jordi kuitenkin väitti, että se ei saa olla yli 35 voltin. Ainakaan vakio Harrikoissa ei ole ikinä.

Hän epäile, että mun laturissa saattaa olla jotain vialla, koska sieltä tulee noin paljon virtaa.
Ampeereita emme voineet mitata hänen mittarilla, mutta nekin lukemat on varmaan hyvin ylhäällä.


Poissa HOT

  • Administrator
  • Hero Member
  • ******
  • Viestejä: 1311
  • Grrrhhhh
Vs: Latausongelmat
« Vastaus #13 : Marraskuu 14, 2012, 04:51:02 »
Toki voit uskoa Jordia....

Laturien pääongelma on se, että jännite on liaan alhainen. Ylijännitettä tulee teorissa vain, jos laturisi pyöriin liian vinhaa vauhtia.... mistä tuskin on kyse. Saattasin kyseinalaistaa myös mittaustavan, mutta kun en tiedä miten mittasi eli kuormalla vai ilman niin olkoon.... Toivottavasti ei mittauksellaan tuhonnut laturiasi, mikä käy helposti...

Oikea ongelma on se, että nyrkkipajojen asentamat jännitteensäätimet ovat kiinalaisia halpispaskoja. Osta kunnollinen "rectifying regulator", missä on sen verran älyä, että se ei kuormita konetta silloin kun ei tarvita latausta. Halpisversiot johtavat ylituotannon maihin hukkalämmöksi jännitteensäätimen rungon kautta ja samalla tuhoavat helposti itsensä. Kunnon säätimellä saat mopoosi samalla pari lisäheppaa....

Kun en tiedä staattorisi mallia, voin vain arvata sopivan ja kestävän jännitteensäätimen: Cycle Electric CE-320 tai CE-320L heidän G-liittimellään. Osta tämä ja asenna itse. Jos hajoaa alle vuoden, ostan sinulta risan täyteen hintaan.... Jos et jaksa vetää uutta johtoa akulle, tee jatkos liittimellä, jossa on valmiiksi tippa tinaa ja kutistemuovisukka. Kestää vaikka 100V.....

Poissa Tommi

  • Costarider
  • Jr. Member
  • ****
  • Viestejä: 369
Vs: Latausongelmat
« Vastaus #14 : Marraskuu 14, 2012, 19:55:04 »
Olet oikeassa. 50-60 volttia laturille on ihan normaalia. Juttelin vielä asiasta HD-Malagan Josen ja Kauppisen Nassen kanssa. Kumpikin vahvisti asian.
Too Wheelsin Jordi yritti kai kusettaa mua. Laturin vaihto olis ollut 6 tunnin homma.


Tässä on itsekin oppinut jotain näistä asioista:

- Älä osta halvinta säädintä.
- Johdot ja liittimet säätimeltä akulle pitää olla hyvät.
- Jännitteensäädin pitää maadoittaa hyvin runkoon kiinni. Raavitaan vaikka maalit pois.
- Automaattisulake häiritsee latausta jos se on säätimen ja akun välissä eli oikea paikka on akun ja virtalukon välille. Automaattisulake katkasee virran menon kuumetessaan ja lataus loppuu. Nassen teoria oli että tällöin säädin saattaa kuumeta ja rikkoontua.


Pitää tilata samanlainen säädin kuin Hotilla. Malli 320L on suunniteltu pyöriin jossa akku kuumenee esim. hevosenkenkä-öljysäiliön sisällä. Eli se sopii mulle.


PS. Nyt on muuten ihan kivat ajokelit taas Costalla...parin viikon sateiden jälkeen!  ;)


Poissa HOT

  • Administrator
  • Hero Member
  • ******
  • Viestejä: 1311
  • Grrrhhhh
Vs: Latausongelmat
« Vastaus #15 : Marraskuu 15, 2012, 04:50:19 »
Hyvä että sateet ovat kuivuneet... täällä Boca Ratonissa on myös ollut lämmöt päällä eli lähes 30°C... tosin on tullut vain autoiltua...