Kirjoittaja Aihe: CCA 270 Täh????  (Luettu 1364 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HOT

  • Administrator
  • Hero Member
  • ******
  • Viestejä: 1311
  • Grrrhhhh
CCA 270 Täh????
« : Maaliskuu 20, 2013, 11:18:39 »
BigDogin alias Pornon akku simahti ja se on ollut heikko jo vuoden ajan. Kone on just ja just lähtenyt käyntiin, mutta jännitettä ei ole riittänyt elektroniikalle intialisointiin ja sen seurauksena nopeusmittari ei ole aina toiminut.

Vaan minkälainen uusi akku?

Me kaikki, joilla on ”ylisuuri” kone, mikä vaatii puolipuristimet ja tavallista isomman startterin, meidän tulisi valita akku harkiten. En ole aikaisemmin kiinnittänyt huomiota CCA -arvoon, mutta jatkossa kiinnitän.

BigDogin minimi CCA  on 270. Ostin uuden akun HD:ltä ja sen arvo on 315 eli 17% enemmän. Veikkaan, että vanhan akkuni CCA oli pudonnut jo aikoja sitten arvoon 150 tai alle.

Mikä helvatin CCA?

Cold Cranking Amperes eli se virran määrä, jonka akku pystyy työntämään 0°F (-18°C) lämpötilassa vähintään 30s ja jännite pysyy vähintään 7,2V:ssa (12V akulla). Eli se kuvaa sitä, kuinka paljon akku pystyy hetkellisesti antamaan virtaa ja käynnistys tarvitsee sitä paljon. Starttimoottorien tehot motoillamme ovat tyypillisesti 1,2-1,8kW ja meikäläisellä tuolla yläpäässä. Tehokkaampaa startteria ei voi laittaa, jos akku ei pysty parempaan CCA-arvoon.

Mitä muita ongelmia voi tulla, jos akku on alimittainen?

Oletan, että CCA kuvaa osittain myös sitä, miten akku pystyy ottamaan vastaan varausta jännitteensäätimeltä. Maalaisjärjellä ajatellen jos akku ei ota vastaan tarpeeksi säätimen tyrkyttämää kamaa, säädin varmaankin kuumenee ja olkoonkin hottia hommaa, se sanoo poks! Eli veikkaan, että viime kesän jännitteensäätimen hajoamisen aiheutti vanha akkuni.

Mitä opimme?

Jos laitat alitehoisen/halvan akun, varaudu vaihtamaan jännitteensäädin silloin tällöin.
Ainakin Shorai tekee litium-ferro-fosfaatti akkuja, joilla CCA on peräti 360 – olisin ostanut sellaisen, jos olisin löytänyt myyjän.