Kirjoittaja Aihe: Litium-ioniakku?  (Luettu 2010 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HOT

  • Administrator
  • Hero Member
  • ******
  • Viestejä: 1311
  • Grrrhhhh
Litium-ioniakku?
« : Lokakuu 02, 2013, 00:02:14 »
Harri osti Litium-ioniakun JMT HJTX20CH-FP. Sitä myy mm. AllRight: http://www.allright.eu/kauppa/?l=&cat=&grp=&tuote=HJTX20CH-FP  Toki samalta valmistajalta löytyy vielä tehokkaampiakin litium-ioniakkuja, mutta Harri tarvitsi mahdollisimman pienikokoisen....

Vaan onko näistä lyijyakkujen korvaajaksi?
Me, joilla on isommat ja jäykemmät vehkeet  ;D, tarvitaan käynnistyksen yhteydessä muita kovempi virta. CCA (Cold Cranking Amperes) kertoo hieman siitä, miten akku pärjää käynnistyksen yhteydessä. Litium-ioni akuilla CCA arvot ovat lyijyakkuja parempia.

Räjähtääkö Litium-ioniakut herkästi?
Nämä mopoakut käyttävät LiFePO4 yhdistettä ja se ei ole sama kuin kännyjen ja läppärien käyttämä herkästi palava Litium polymeeri. Toki kun järkkäät oikarin, aina sattuu, mutta tällä akulla ei pahasti...

Hajoaako laturini?
Näiden akkujen pitäisi toimia normaaleilla mopon latureilla ja akkuja voi ladata myös tavallisilla akkulatureilla kunhan ei käytä sulfatoinnin poisto-ohjelmaa. Löytyy myös erikoislatureita, joilla tasapainotetaan akun soluja, mutta silloin akussa pitää olla erikoislatausportti tätä varten.

Kun nämä akut ovat pienempiä, voiko ympärille laittaa eristävää materiaalia?
Jess!

Miksi vaihtaisin lyijyakusta litium-ioniakkuun?
Jos haluat pitäytyä 1850-luvun teknikkaan, älä vaihda.
Vaan etuina:
- akku on kevyempi (ehkä kolmannes lyijyakun painosta)
- akku kestää pitempään (tuplasti)
- sisäinen vastus pieni eli antaa roimasti käynnistysvirtaa, jolloin isokin vehje poksahtaa ilmoille
- ei nesteitä eli toimii kaikissa asennoissa
- ei myrkkyjä, kierrätettävissä ja voidaan lähettää lentorahtina
- pitää varauksen lyijyakkua paremmin

Haittoja:
- kovempi hinta.... niin kuin pitää ollakin...
- koko pienempi eli tarvitaan fylliä

Mikä olisi hyvä akkumerkki?
Pirustako sen tietää, mutta mm. tästä lienee hyviä kokemuksia: http://www.ballisticparts.com/products/batteries/16cell.php

Eli kyllä se vaan niin on costasiat, että lyijyakkujen aika alkaa olla ohi ja paras hypätä nykytekniikkaan!

Nyt vaan täytyy pohtia tuota akkumerkkiä ja ostopaikkaa kun akkutarve yllättää.

Poissa blues

  • alumiiniputken kuljettaja evp.
  • Costarider
  • Hero Member
  • ****
  • Viestejä: 953
Vs: Litium-ioniakku?
« Vastaus #1 : Lokakuu 02, 2013, 12:19:02 »
Eikos nuo ole samanlaisia akkuja kun tuiskahteli tuleen Boeing 787 Dreamlinerissa?  ???

NiCd akut oli ja ovat kaytossa lentsikoissa ja niissakin jatkuvia lampenemis- ja "run away" ongelmia. Mullakin aikoinaan yksi rajahtanyt Afrikan aikoina...no siella oli muutenkin pimeaa...

Gulfstream palannut "vanhoihin" lyijyakkuihin ja ongelmia ei ole...eli lyijyakulla tulen edelleenkin ajelemaan...ma oon vanhanaikainen nykyisin  ;D
Vallankumouksia aloitetaan ja kapinoita kukistetaan

Poissa HOT

  • Administrator
  • Hero Member
  • ******
  • Viestejä: 1311
  • Grrrhhhh
Vs: Litium-ioniakku?
« Vastaus #2 : Lokakuu 02, 2013, 22:56:58 »
Dreamlinerit käyttää/käytti lithium cobalt oxide (LiCoO2) akkuja ja tuo Harrin akku on LFP (LiFePO4). Edellinen on paloherkkä ja jälkimmäinen paljon vähemmän.... Vastaavana esimerkkinä Na palaa iloisesti, mutta ruokasuola NaCl ei eli vaikka yhteinen nimittäjä akuilla on Li, se ei tarkoita samaa paloherkkyyttä....

Eiköhän se Dreamlinerikin siirry LFP akkuihin parempia odotellessa.....

Ja jos moposi kärähtää, mitä sitten? Saat tilalle uuden ja paremman..... höh!

Poissa HOT

  • Administrator
  • Hero Member
  • ******
  • Viestejä: 1311
  • Grrrhhhh
Vs: Litium-ioniakku?
« Vastaus #3 : Toukokuu 25, 2015, 23:36:28 »
On aika päivittää tietoja akuista.....

Harri on tyytyväisenä käyttänyt litiumakkua jo pitempään ja nyt minäkin liityin tyytyväisten jonoon.

Ostin Allrightilta JMT HJTX20H-FP litiumakun hintaan 237,50€ kotiin kuljetettuna.

Lisäksi ostin litiumakuille sopivan ylläpitolaturin Motonetistä: CTEK Lithium XS hintaan 109€.

Vihdoinkin akussa on riittävästi puhtia! Cold Cranking Amperes peräti 420 kun HD:n vakioakussa vain 225.

Ainoa huono puoli akussa on kaapelikengän liittäminen akunnapoihin kun navat eivät ole tasan etureunan kanssa ja kengät on isot... Mulla ei ollut lopulta pulmaa kun liitin yläpuolelta.

Poissa HOT

  • Administrator
  • Hero Member
  • ******
  • Viestejä: 1311
  • Grrrhhhh
Vs: Litium-ioniakku?
« Vastaus #4 : Maaliskuu 07, 2016, 11:37:03 »
Tilasin Saksasta (Louis Moto) Litium akun myös Espanjan BigDogiin. Tilasin samalla CTEKin litiumakuille sopivan laturin eli sama satsi kuin Suomen mopolle viime toukokuussa. Toimitus kesti viikon ilmeisesti siitä syystä, että eivät voi kuljettaa litiumakkuja lentokoneella vaan maakuljetuksena.

Vaikka mopo on seissyt kuukausia, ei tarvinnut kuin hieman näyttää käynnistysnappulaa ja moottori oli tulilla. 420 CCA tekee tehtävänsä vaikka on iso 117 cu in moottori. Parhaassa vastaavassa Harrikan lyijyakussa on vain 225 CCA.

En ikuna enää palaa yli 150 vuotta vanhaan lyijyakkukantaan:
- lyijyakku antaa max 30% tehostaan ulos ja litium yli 90%
- eli 7 Ah litumakku vastaa 17-20 Ah lyijyakkua
- jos akku on tyhjentynyt, 5 min lataus antaa täydet käynnistyspotkut
- painoa 1/3 ja pienempi kuin lyijyserkku
- pitää latauksen paremmin ja kestänee tupla-ajan
- käynnistysvirtaa melkein tuplasti (420 vs 225)

Mitä maksoi?
Akku229,99JMT HJTX20H-FP12V/7Ah/84Wh
Laturi129,95CTEK Lithium XS5A
Kuljetus   9,95
Total369,89
   ,