Kirjoittaja Aihe: H-D Lumikelkka  (Luettu 739 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa blues

  • alumiiniputken kuljettaja evp.
  • Costarider
  • Hero Member
  • ****
  • Viestejä: 953
H-D Lumikelkka
« : Maaliskuu 08, 2016, 12:47:14 »
Eli tata multa on puuttunut kaikki naa vuodet..... ;D

https://www.youtube.com/watch?v=PL2CkQx5J9Q




Vallankumouksia aloitetaan ja kapinoita kukistetaan

Poissa Mari

  • Costarider
  • Prospecting Member
  • ****
  • Viestejä: 34
Vs: H-D Lumikelkka
« Vastaus #1 : Maaliskuu 10, 2016, 18:13:21 »
Näyttää turvallisemmalta kyydiltä kuin parin päivän takainen Pariisin lento. Nousussa jouduttiin kapteenin mukaan jättöpyörteeseen.. Ei kiva tunne  :-[  Sinä varmasti osaat valaista mistä oli kyse... Liian pieni väli edelliseen koneeseen?

Poissa blues

  • alumiiniputken kuljettaja evp.
  • Costarider
  • Hero Member
  • ****
  • Viestejä: 953
Vs: H-D Lumikelkka
« Vastaus #2 : Maaliskuu 10, 2016, 21:01:23 »
Juu ootte varmaan osuneet jonkun raskaan koneen jattopyorteeseen. Ehka liian lyhyella odotusajalla ollut osuutensa. Pyorre saattaa pysya kevyessa tuulessa hajoamatta 2-3 minuuttia. Saattaa ravistaa kuin piru kerjalaista  ;D
Vallankumouksia aloitetaan ja kapinoita kukistetaan

Poissa HOT

  • Administrator
  • Hero Member
  • ******
  • Viestejä: 1311
  • Grrrhhhh
Vs: H-D Lumikelkka ja pyörteet
« Vastaus #3 : Maaliskuu 10, 2016, 22:07:55 »
Mari, kaikki lentäjät tietävät nämä jutut eli lentokapteenisi mokasi!

Finnair olisi voinut mennä vaikka selälleen…….. ainakin teoriassa  :o Mitä hitaampi, isompi ja painavampi kone nousee edellä, sen pahempi. Ainakin meikäläisen pienkone menee helposti ympäri noissa ns. wake turbulence pyörteissä ja se on sitten menoa… Vaan pitää odotella riittävästi tai pysytellä ison koneen yläpuolella eli nousta lyhyemmällä matkalla kuin iso kone ja laskeutua vasta ison koneen maakosketuksen jälkeen. Vaan tämäkään ei aina auta kun nuo isojen koneiden pyörteet saattavat keinuttaa kunnolla myös sivussa rullaustiellä odottelevaa konepienokaista.. Onneksi torni yleensä myös varoittaa etukäteen, jos keikaus on uhkana.

Myös korkeammalla ilmassa voi joutua noihin toisen koneen pyörteisiin ja varsinkin Concorde teki usein temput muille ressukoille.

Pääosin nämä pyörteet muodostuu siivenkärjissä (wingtip vortices) kun siivet alkaa kantaa, mutta myös jetin moottorit voi saada hieman samantapaista aikaan.

Uudempien koneiden siipien kärjissä on nykyään ylöspäinkääntyvät ulokkeet (winglet), mitkä vähentävät oleellisesti jättöpyörteitä ja samalla parantavat paljon myös polttoainetaloutta. Saatoitte nousta vanhan ilman winglettejä olevan jumbon perässä liian aikaisin ja teidän nousukiito oli turhan pitkä?




Poissa Mari

  • Costarider
  • Prospecting Member
  • ****
  • Viestejä: 34
Vs: H-D Lumikelkka
« Vastaus #4 : Maaliskuu 11, 2016, 10:15:09 »
Kiitos asiantuntevista selvennyksistänne. Vuosikymmenet istunut lentokoneissa työn puolesta ja kokenut yhtä sun toista mutta oli sitten ensimmäinen kokemus jättöpyörteestä  ::)
Täällä sivuilla on sattuneesta syystä aika ajoin tarinoita lentämisestä. Niitä luettuani ja vilkkaan mielikuvituksen omaavana/lentämistä kammoavana näin sitten eräänä yönä unta... Päätin tarttua haasteeseen ja kokeilla häviääkö lentopelko jos hyppään itse puikkoihin. Siinä mä liitelin pienkoneella ympäriinsä upeita maisemia ihaillen. Ihan kivaa kunnes piti saada lisää polttoainetta ja tajusin, että ei p....hana, enhän mä osaa laskeutua. En ollut sitten ajatellut asiaa loppuun asti hypätessäni puikkoihin. Siinä tuskanhien valuessa ensimmäinen ajatus oli, että missä nyt on Hot ja Blues, silloin kun niitä tarvitaan!! ... Onneksi heräsin siinä kohtaa  ;D ;D ;D