Kirjoittaja Aihe: Vance & Hines Fuelpak FP3  (Luettu 803 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HOT

  • Administrator
  • Hero Member
  • ******
  • Viestejä: 1311
  • Grrrhhhh
Vance & Hines Fuelpak FP3
« : Joulukuu 10, 2016, 01:27:48 »
Onko joku jo kokeillut tätä?
http://www.motouutiset.fi/+7yiew

Poissa jukechosen

  • Costarider
  • Improving Member
  • ****
  • Viestejä: 5
  • Voit muuttaa tätä tekstiä profiilistasi...
Vs: Vance & Hines Fuelpak FP3
« Vastaus #1 : Joulukuu 12, 2016, 12:43:05 »
Tähän mennessä olen tuon FP3:n laittanut kahteen pyörään (RoadKing ja Dyna) ja molemmissa tapauksissa ovat pyörien omistajat olleet tyytyväisiä. Molemmat pyörät olivat moottorien osalta stanuja, mutta putsari ja putket vaihdettu vähän paremmin virtaaviin. Itse FP3 vertautuu hyvin HD:n omaan SuperTuneriin sillä erituksella, että sitä voi käyttää kännykällä/tabletilla ja käyttöliittymä on oleellisesti helpompi kuin HD:n tuotteessa. Lisäksi FP3:n voi jättää pyörään kiinni jolloin voit laittaa esimerkiksi kännyn kiinni ohjaustankoon ja katsella moottorin erilaisia arvoja myös ajon aikana (josko tuosta nyt suurta iloa on paitsi jos haluaa tehdä tarkkoja lisäsäätöjä koneeseen).

Toimintaperiaate
FP3 perustuu lähtökohtaisesti kahden asian säätöön: moottorin läpi kulkeva ilmamäärä ja haluttu seossuhde eri kierrosluvuilla ja eri ajotilanteissa. Eli säätö tapahtuu hakemalla ensin kohdalleen ns. VE-taulukot, jotka kuvaavat molempien sylintereiden kautta menevää ilmamäärää eri ajotilanteissa (kierrosluku/imusarjan alipaine). Kun nuo taulukot ovat kohdallaan, eli kuvaavat koneen ilmapumppuna kohtuullisen oikein, niin voidaan asettaa haluttu seossuhde AFR eri tilanteissa omaan taulukkoonsa. Yleensä nuo suhteet näillä koneilla ja normaali pumppubensalla pyörivät välillä 15(laiha) - 12(rikas). Stokastinen ilma-bensa seos on noin 14.6, jolloin kaiken bensan pitäisi palaa tuolla ilmamäärällä (=vähiten saastuttava) ja parhaan tehon suhde n.13.1 eli enemmän bensaa kuin teoriassa palaa. Tuo parhaan tehon tuotto perustuu siihen, että rikas seos palaa hitaammin ja näin ollen tuottaa tehoa pidempään.
Noiden perussäätöjen jälkeen tuolla FP3:lla voi sitten säätää korjauskertoimia erilaisille tilanteille: kiihdytys, moottorijarrutus, käynnistyksen lämpötilakertoimet(=ryyppy), käytön aikaiset lämpötilakertoimet, kaasun herkkyys(=sähkökaaluvehkeet) jne.

Käytäntö
FP3 kytketään sulakeboxin vierestä löytyvään 4/6-pinniseen väylä ja lisälaiteliittimeen. Tässä huomioitava, että 4- ja 6-pinniselle liittimelle (=eri väyläteknologia pyörässä) on omat FP3-mallit. Tämä pitää huomioida ostettaessa. Asennetaan kännyyn laitteen vaatima softa (AppStore/PlayKauppa). Sen jälkeen kännystä/tabletista Bluetooth päälle ja pyörään virta. Paritetaan laitteiden Bluetooth ja homma tältä osin valmis. Huomioi, että kännyssä pitää olla datayhteys päällä. Seuraavaksi känny yhdistyy Vance&Hinesin sivuille ja tarjoaa mahdollisuuden valita käytettävän säädön eli mapin perustuen pyörän malliin, moottorin kokooon, ilmaputsariin, pakoputkiin, nokka-akseliin ja  pariin muuhun muuttujaan kuten pakokaasujen aktiiviläpät yms. Valitaan mappi ja ladataan se pyörään. And thats it. Ajetaan ja nautitaan. Lisäsäätöjä voi tämän jälkeen sitten tehdä halujen ja ajotuntuman mukaan.

Eli käytäntö on tuota teoriaa aika paljon helpompi. Tietysti tämäntyyppisissä tuotteissa on omat rajoitteensa. Esim. voimakkaasti muunnellun koneen säätö tuskin onnistuu ilman dynoa koska siihen varmaankaan ei löydy valmista Vance&Hinesin tekemää mappia. Lisäksi tuo mainostettu Autotune-ominaisuus on aika rajoittunut koska se perustuu koneen omiin Lambda-antureihin, jotka HD:n tapauksessa ovat kapeakaistaiset eli antavat edes kohtuullisen luotettavaa tietoa vain AFR-välillä 14.3-14.8.

Oman tällä hetkellä varsin lyhyen ja rajallisen kokemuksen perusteella voin kuitenkin suositella tuotetta helppokäyttöisenä perussäätöihin kykenevänä vimpainena. Jos tämä herätti kysymyksiä, niin heitelkää kommenteissa ja yritän vastata tai googlata V&H:n sivuilta.

Poissa HOT

  • Administrator
  • Hero Member
  • ******
  • Viestejä: 1311
  • Grrrhhhh
Vs: Vance & Hines Fuelpak FP3
« Vastaus #2 : Joulukuu 13, 2016, 15:48:12 »
Mitä tuohon Jukan vastaukseen lisäämistä....

Joka tapauksessa FP3:n hankkimalla ruiskumiehet saavat helposti lisätehoa - ja tehoa on harvoin liikaa!

HD taisi saada 12M$ sakot oman SuperTunerinsa myynnistä - se kun lisää päästöjä. Saas nähdä, saako Vance & Hines myös joskus sakot?

Poissa Lauri

  • Costarider
  • Jr. Member
  • ****
  • Viestejä: 225
Vs: Vance & Hines Fuelpak FP3
« Vastaus #3 : Joulukuu 16, 2016, 21:00:28 »
 ;D Jo on hienoa säätämistä. Huh huh. ::)

Poissa blues

  • alumiiniputken kuljettaja evp.
  • Costarider
  • Hero Member
  • ****
  • Viestejä: 953
Vs: Vance & Hines Fuelpak FP3
« Vastaus #4 : Joulukuu 16, 2016, 22:06:48 »
Niinpa...kylla Evo on hieno kone  ;D
Vallankumouksia aloitetaan ja kapinoita kukistetaan

Poissa Lauri

  • Costarider
  • Jr. Member
  • ****
  • Viestejä: 225
Vs: Vance & Hines Fuelpak FP3
« Vastaus #5 : Joulukuu 17, 2016, 00:10:58 »
Niinpä, ajattele jos kipinää ja bensaa tulee niin kotiin pääsee......

Poissa jukechosen

  • Costarider
  • Improving Member
  • ****
  • Viestejä: 5
  • Voit muuttaa tätä tekstiä profiilistasi...
Vs: Vance & Hines Fuelpak FP3
« Vastaus #6 : Joulukuu 20, 2016, 11:55:55 »
Niinpä, ennen purettiin puoli kaasaria, että päästiin vaihtamaan suuttimia kun nyt vaan anneraan kännykkään pari numeroarvoa  :o